Victoria

2 september 2018 - Victoria, Canada

Zaterdag 25 augustus, gingen we Victoria al wandelend verkennen. Toen we wakker werden en naar buiten keken, zagen we voor het eerst wat voor een prachtig uitzicht we nu hadden over de binnen haven. Echt genieten. Eigenlijk hadden we hier de auto helemaal niet nodig. Vanuit het hotel liepen we over de St. Johnston Bridge liepen we naar de schilderachtige haven met een promenade. Alle bezienswaardigheden liggen in Downtown Victoria dicht bij elkaar. Eerst maar eens naar het Visitor Centre, gelegen aan de haven. Eens kijken of er nog bezonderheden waren die we beslist zouden moeten zien. Buiten een plattegrond van Victoria was er eigenlijk niets aan folders die belangrijk genoeg waren om mee te nemen. Dus we vervolgden we onze wandeling. Het gebied rond de haven heeft een oude engelse uitstraling en het is er leuk vertoeven langs de lange boulevard waar veel mensen wandelen, waar de veerboten naar Seattle vertrekkken en de watervliegtuigjes in de haven landen en opstijgen.  Aan deze haven ligt een soort van kasteel met een prachtige tuin. Dit was het Fairmont Empress Hotel. Werkelijk een prachtige ligging, zo boven de haven. Daarnaast ligt het de Parliaments Building, de zetel van het parlement van British Columbia. Mooi en kolossaal gebouw. Een mooi park met veel bloemen voor de ingang. Er waren heel veel toeristen die overal en nergens liepen, vooral Chinezen. Ze gingen nog net niet door de bloemenperken. Paar foto’s genomen en doorgelopen. Hierna verder gelopen over de promenade en nog even naar een straatartiest gekeken. Hierna lunchen in het winkelcentrum The Bay, waar op de bovenste verdieping een foodcourt is gevestigd. Na de lunch verder de stad ingewandeld. Veel gebouwen en pleinen uit de negentiende eeuw zijn in stijl gerestaureerd, zoals het Bastion Square. Aan Market Square staan eveneens mooie historische gebouwen. ’s avonds hebben we lekker gegeten in ons hotel met een heerlijk wijntje erbij was het een mooie afsluiting van de dag.

De volgende dag zijn we door Chinatown gewandeld.  Aan Fisgard Street ligt de kleine Chinatown van Victoria. Chinatown van Victoria is de oudste aan de Noord- Amerikaanse westkust en ontstond in de tweede heft van de 19de eeuw. Op de hoek van Fisgard Street en Government Street staat de toegangspoort “Gate of Harmonious Interest” naar Chinatown. Wij vonden het niet bijster interessant. Daarna verder gewandeld naar een winkelcentrum om te lunchen. Ook hier was weer een foodcourt en dan is het vrij makkelijk om iets te eten wat je lekker vindt, zoveel foodcorners waar je uit kunt kiezen. Na de lunch teruggewandeld naar het hotel. Een stevige wandeling van zo’n half uur. In de middag hebben we het wat rustig aan gedaan, ook wel een keer fijn. ‘’s Avonds gaan eten in een Ierse Pub, Irish Times, heel gezellig en gemoedelijk.

Maandag 27 augustus onze trouwdag, toch wel bijzonder om deze dag in Victoria te vieren. Alweer 37 jaar samen, wat vliegt de tijd. We stonden op met prachtig weer, strak blauwe lucht en een prima temperatuurtje. Vandaag zouden we gaan fietsen, dus op naar de fietsenwinkel na het ontbijt. Jan had een winkel gevonden die goed stond aangeschreven. Uiteraard gingen we hier weer wandelend naar toe. Gelukkig waren er nog twee goede fietsen beschikbaar en helaas, helaas we moesten een helm op. Mijn haar moest ik ‘s avonds maar weer wassen, want je weet maar nooit wie er allemaal die helm opgehad heeft. We starten met onze fietstoer door Beacon Hill. Het park is 75 hectare groot en bevat speelvelden, bloementuinen, exotische plantensoorten en een kinderboerderij. Bovendien staat er ook een boom die in 1929 door Winston Churchill werd geplant. Vanuit het park heb je een goed uitzicht op de Strait of Juan de Fuca, die de grens tussen Canada en Amerika vormt. Hierna verder gefietst langs de kust, langs twee golfclubs, die prachtig gelegen waren aan de kust en de university van Victoria. We kregen een heel andere indruk van Victoria, erg mooi. Jan had al een paar keer aangegeven dat hij weer terug wilde. Nadat we geluncht hadden in de wijk Oakland, zijn we daarom van het fietspad afgeweken en meer richting het centrum gefietst. Zowaar geen sinecure, aangezien er daar geen of weinig fietspaden waren, daarnaast was het hoogteverschil af en toe wel 250 - 300 meter en dat op een gewone fiets, ik kan je zeggen dat het af en toe niet te doen was en we maar gingen lopen. Uiteindelijk waren we zo rond 17.00 uur terug bij de winkel. Daar de fietsen ingeleverd en weer teruggewandeld naar ons hotel. Na een verkwikkende douche beneden gegeten met een heerlijke fles rode wijn. Het was tenslotte onze trouwdag. Wijn, zo hadden we al gelijk ontdekt in Canada, is niet goedkoop. Zelfs niet als deze uit Canada zelf komt. Een mooie afsluiting van een prachtige dag.