Aankomst Calgary en eerste dag in Kananaskis village

11 augustus 2018 - Kananaskis, Canada

Gisteren 9 augustus is onze reis dan eindelijk begonnen. Ralph had onze lekker op tijd afgezet  bij luchthaven Schiphol. de drukte viel heel erg mee, want na een krap uurtje hadden we alle controles al gehad. Ook het vliegtuig vertrok redelijk op tijd. Na een prima vlucht landde we op Vliegveld Calgary. Ook hier gingen alle 4 de (strenge) controles redelijk snel.

Nadat we de koffers hadden snel op zoek naar het autoverhuur bedrijf. Dat was echt helemaal aan de andere kant van de luchthaven, maar daar aangekomen werden we gelijk geholpen. We kregen te horen dat er voor ons een Jeep 4x4  voor ons klaar stond. Mooi, daar konden we lekker mee ’off-Road‘ gaan crossen.

Na het adres ingegeven te hebben in de Sygic app (uiteraard thuis al de kaart van Canada gedownload, dat was goedkoper dan een auto met GPS huren 😀) , via deze app kunt je gewoon off-line navigeren. De route was vrij eenvoudig en om 16.30 uur plaatselijke tijd arriveerde we in ons hotel Crosswaters in Kananaskis Village.

Dit is een soort van vakantiepark met allerlei verschillende hotels en de daarbij behorende voorzieningen. Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we wat eenvoudigs gaan eten met een lekker drankje. Om 20.00 uur waren we allebei behoorlijk moe (Nederlandse tijd 04.00 uur) dus was het voor die dag wel mooi geweest.

Vandaag 10 Augustus besloten we een tocht te gaan maken naar het Peter Lougheed Provincial Park, daarna naar het Spray lake om van daaruit door te rijden naar het plaatsje Canmore. We wilden het wat rustig aan doen, zo‘n eerste dag en deze bestemmingen liggen dicht bij ons hotel.

Het Peter Lougheed Provincial Park is een 500 m2 groot, in het hooggebergte gelegen natuurpark in de voorste bergketens van de Canadese Rockies. Onze eerste kennismaking met de vele meren in West Canada. Na een korte  wandeltocht langs de Upper Lake (en natuurlijk het maken van wat foto’s (niet te lang want het was inmiddels 34 graden), weer lekker in de auto met airco. Daarna stond een bezoek aan Spray Lakes op het programma.

Spray Lakes is te zien tijdens het rijden over de Smit-Dorrien Trail, ten zuiden van Banff National Park. De Smith-Dorrien Trail is een vertakking van de Kananaskis en leid via een onverharde weg (echt heel fijn, maar niet heus) naar Spray Lakes: een prachtig azuurblauw meer met stranden, omzoomd door dichte naaldbossen. Hier komen maar weinig mensen in tegenstelling tot de meren in Banff National Park, waar we de komende dagen ook nog naar toe zullen gaan. Ook hier niet lang gewandeld ivm het warme weer.

De volgende bestemming was het plaatsje Canmore, een leuk dorpje met die typische Canadese huizen. Canmore ligt aan de oostelijke voet van de Canadese Rockies. In 1988 werd het dorp gekozen als plaats voor de Nordic Ski Events van de Winterspelen in Calgary. Hier hebben we lekker geluncht.

1. Martine:
    11 augustus 2018
    Fijn dat jullie zo’n goede reis hebben gehad.. Stoere wagen zeg en lang leve de airco! Het ziet er al goed uit dat meer met die bergen op de achtergrond. Groetjes uit een (afgekoeld) Veghel.
  2. Mamma:
    11 augustus 2018
    Wat zie ik toch nog een korte broek op de kop getikt , staat goed ,die uit Maasmechelen komt nog
    Mooi reisverslag , en toch al veel gedaan op de eerste dag 🚕
  3. Hellen:
    26 augustus 2018
    De airco hebben we inmiddels al een hele tijd niet meer nodig. Temperatuur is nu maar 15 graden, maar prima weer om dingen te ondernemen. Tot gauw.