Een dagje Calgary

13 augustus 2018 - Calgary, Canada

Voor het weekend zou het weer wat minder zijn, met een grote kans op regen. We besloten daarom zaterdag naar Calgary te gaan en zondag het stadje Banff, in het nationale park te bezoeken.

Dus togen we zaterdag naar Calgary, natuurlijk eerst een lekker continental ontbijt, zodat we een goede bodem hadden. Vooraf hadden we al onderzoek gedaan naar de bezienswaardigheden. Ook hadden we begrepen dat parkeren duur en lastig zou zijn.

Calgary is de grootste stad van de Canadese provincie Alberta, gelegen op ongeveer 80 kilometer afstand van de Rocky Mountains.  Calgary telt ongeveer 1,2 miljoen inwoners,  waarmee het na Toronto en Montréal de grootste stad van Canada is. Calgary is de hoofdstad van de Canadese olie- en aardgasmaatschappijen van het land. Daarnaast heeft het een imago als wildweststad.

Het parkeren viel heel erg mee en de kosten ook, slechts CAD $ 4,— tot uiterlijk 18.00 uur. Dat was alvast mooi meegenomen. We begonnen met een bezichtiging van Stephen Avenue Mall, hier staan de oudste gebouwen van de stad. Hier zouden we een western store moeten bezichtigen. We keken onze ogen uit. Een hele wand met alleen maar cowboylaarzen in allerlei soorten en maten, ook de Stetsonhoed was er overvloedig te krijgen. Deze voetgangerszone was wel aardig maar niet echt spectaculair. Hierna zijn we naar Olympic Plaza gewandeld. Hier werden tijdens de Olympische Winterspelen van 1988 de medaillewinnaars gehuldigd. Dit plein vormt het hart van de stad. Hier zou ook het mooie stadhuis te moeite waard zijn, deze wordt echter op dit moment gerestaureerd dus helaas. Ook de Calgary tower zou een bezichtiging waard zijn, maar aangezien we de CN tower in Toronto al hebben bezocht (welke vele malen hoger en mooier is) vond vooral Jan het niet de moeite waard. Nog wel naar de Plus 15 Skywalk geweest. Een stelsel van overdekte wandelgangen op 4,5 tot 6 meter hoogte met wel dertig glazen loopbruggen, die gebouwen en winkelcentra verbindt met een totale lengte van 16 km. In de winter en als het regent natuurlijk hartstikke handig. Hier hebben we nog de Devonian Gardens bezocht met wel 20.000 planten en een combinatie van vijvers en kleine watervallen. Echt een groot overdekt subtropisch paradijs. Dit was gelijk richting de foodcorner, een bekend iets in Canada. Een groot plein met wel 15 verschillende aanbieders van eten. Aangezien Jan honger had, zat er nIets anders op dan daar iets te gaan eten. Allebei een broodje gezond en een cola. Hierna zijn we teruggelopen naar onze auto, onderweg nog even bij Chinatown gekeken, maar dat bleek weinig bijzonders.

Vooral ik vond her leuk om nog naar het Canada Olympic Park te gaan. Hier vonden tijdens de Olympische Spelen in 1988 de wedstrijden bobsleeën, rodelen en skispringen plaats. We waren in de veronderstelling dat hier ook de schaatshal Olympic Oval zou zijn, helaas was dit niet het geval. Tegenwoordig is er wel een hele grote hal voor het ijshockey. We hebben wel vier verschillende hallen gezien met ijshockey banen. En passent namen we ook nog een oefenwedstrijd mee van de Canadese dames selectie. Erg leuk om dit park gezien te hebben. Aangezien we geen internet hebben onderweg hebben we de schaatshal niet kunnen vinden. Later in het hotel zagen we dat deze iets buiten het centrum van Calgary ligt en dat we er nagenoeg voorbij zijn gereden. ‘S avonds hebben we tegenover het hotel bij Woody’s gegeten een leuke bar/eetcafé. Hier hebben we een groot bord Nacho’s gegeten met allerlei groente, kaas en olijven.

1. Mamma:
    13 augustus 2018
    Weer leuk om te lezen en te zien aan de foto s dat jullie veel zien en genieten
    Van Galgery wat daar tijdens de Winterspelen is gedaan , nog veel plezier en goede reis naar volgende bestemming
  2. Jet:
    14 augustus 2018
    Het is inderdaad leuk om het Olympisch dorp te zien al vonden wij dat het erg verouderd was. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn. Veel plezier nog!
  3. Hellen:
    16 augustus 2018
    Het was inderdaad sterk verouderd, zeker als je vergelijkt met de faciliteiten in Oostenrijk, maar als je in Calgary bent moet je het toch gezien hebben.