Banff national park

15 augustus 2018 - Banff National Park, Canada

Zondag 12 augustus en maandag 13 augustus stond Banff Nationaal Park op het programma. Zondag was het inderdaad minder weer en erg koud, onderweg naar Banff was het op een gegeven moment slechts 8 graden, Banff is ongeveer een uur rijden vanaf ons hotel in Kananaskis Village. Bij de ingang naar het park viel het heel erg mee met de drukte. Omdat we nog meer parken gaan bezoeken, leek het ons verstandig om een Discovery pass te kopen, omgerekend was dit even duur en we kunnen dan in het vervolg gelijk doorrijden bij alle parken, hebben we een jaar lang toegang tot alle nationale parken in Canada en kunnen we de files bij de ingang vermijden.

We starten in Banff bij het visitors centrum, om te informeren wat voor een activiteiten we allemaal zouden kunnen plannen voor maandag. Vandaag stond alleen een bezoek aan het plaatsje Banff op het programma. Banff ligt in het dal van Bow river, omringd door de steile toppen van de Cascade en Stoney Mountains in het Noorden. De Banff Avenue is de straat waar de meeste winkels, restaurants en hotels te vinden zijn. Na onze auto (gratis) geparkeerd te hebben, besloten we om te beginnen met een wandeling door de Banff Avenue. Wat was het toeristisch, niet echt waar wij van houden. Bij Evelyn’s hebben we allebei een Cappuccino genomen met een lekkere koek. Daarna doorgewandeld over de Bow river naar het einde van de straat, waar de Cascades of Time Gardens lagen. Een prachtig aangelegde tuin met watervalletjes. Van hieruit kon je ook de hele Avenue overzien. Hierna zijn we naar de Bow Falls gewandeld, een korte trail langs de Bow river die ons weer terugbracht naar de brug. Hierna heb ik een jas gescoord van North face, want ik had geen jas meegenomen in de veronderstelling dat het wel warm genoeg zou zijn. Aangezien we maandag met de gondel naar het hoogste punt van Banff zouden gaan, leek het verstandig je warm aan te kleden. Hierna terug gewandeld naar de auto en naar ons hotel gereden alwaar we lekker gegeten hebben in het Italiaanse restaurant Forte.

Maandag wederom naar Banff, nu stond in ieder geval een bezoek aan  Lake Louise en een tocht met de Banff Gondola op het programma. Maar eerst bellen met Martje, want die is jarig op 13 Augustus. Het was net een drukke boel daar, maar fijn om ze even gesproken te hebben. We startten met een bezoek aan Lake Louise. Ongeveer 1,5 uur rijden vanaf ons hotel, op de Highway werd gemeld dat alle parkeerplaatsen vol waren in Lake Louise en dat we moesten parkeren bij de overflow en dan met een shuttle bus naar Lake Louise. Mmm, dat begon al goed. Aangekomen op de parkeerplaats stond er een hele rij te wachten op de shuttle bus. Na gemopper van Jan, die geen zin had om om voor een    bezienswaardigheid in de rij te gaan staan, besloten we op mijn aandringen toch in de rij te gaan staan. Lake Louise moet je namelijk gezien hebben als je deze kant van Canada bezoekt. Na drie kwartier wachten konden we eindelijk plaats nemen in de (school) bus. In pakweg 20 minuten waren we bij Lake Louise. Wat een adembenemend turquoise meer! Het meer wordt omringd door de Victoria gletsjer. We besloten de gemakkelijke wandelroute langs de oever van het meer te nemen. Overal op deze route heb je een prachtig uitzicht op het meer tegen een decor van imposante bergen. Natuurlijk weer de nodige foto’s genomen. Het was echt de moeite waard.

Hierna de shuttle bus weer teruggenomen naar de parkeerplaats en de auto gepakt richting Banff.

Daar aangekomen de auto geparkeerd bij het Visitor Centre en naar het boekingskantoor gelopen voor de tocht met de Banff gondola. De tocht met deze gondola duurt ongeveer 8 minuten en als je de gondels van Oostenrijk gewend bent is dit maar een primitieve gondel. De gondel brengt je naar de 2285 m hoge top van de Sulphur Mountain. Boven aangekomen was het toch licht mistig, waardoor je niet alles even scherp kon zien. Daarna via de Summit Ridge trail gewandeld naar de nabije Samson Peak. Vanuit hier kun je uitkijken over de hele stad en Bow Valley tot aan het einde van Lake Minnewanka, het grootste meer van het park. Alle bergen die je kunt zien zijn allemaal 3000 meter of hoger, een eindeloos hoeveelheid bergen.

Eerlijk gezegd viel het ons een beetje tegen, als je Oostenrijk en Frankrijk gewend bent is dit natuurlijk veel grootser en weidser, maar de indruk die krijgt lijkt op die in Europa. Boven heb je nog de mogelijkheid om te dineren inzet hoogstgelegen restaurant van Canada. Dat hebben wij niet gedaan. Wij zijn na ongeveer 1,5 uur teruggegaan met de gondel naar beneden. Daarna teruggereden naar het hotel (het was inmiddels 19.30 uur) en daar gegeten bij Woody’s.