Icefields Parkway

16 augustus 2018 - Icefields Parkway, Canada

Athabasca gletsjerBowlake

Dinsdag 14 augustus gaan we naar onze tweede hotel in Hinton, ongeveer 28 km. van de oost ingang van Jasper National Park.  We hebben een lange autorit voor de boeg met halverwege als activiteiten de Glacier Adventure en Glacier skywalk. De tocht naar Jasper gaat van start op de Icefields Parkway. Deze staat bekend als een van de mooiste bergwegen ter wereld. Al in het begin van de 19e eeuw gebruikten indianen en pelsjagers deze route, die ze de Wonder Trail noemden. Onze eerste stop was de Hector Lake. Het was zonnig weer en we hadden een helder zicht. Het was super om te rijden, echt het wauw gevoel. Echt indrukwekkend, grote bergen, achter elke bocht wachtte weer een verrassing. De volgende stop was de Bow Lake, zo ontzettend mooi, bijna niet te geloven dat het echt was, echt fantastisch. Ook nog gestopt bij Saskatchewan Crossing. Bij dit uitzichtpunt kijk je uit over het dal van de North Saskatchewan River en de dalen van de zijrivieren, de Mistaya en de Howse. Vroeger overwinterden hier de indianen, omdat door het brede dal vanuit het oosten relatief warme en droge lucht stroomt. Onderweg naar Het Icefield centre zijn we nog bij verschillende punten gestopt om de ontzagwekkende uitzichten te bewonderen. Echt zo bijzonder en adembenemend.  Uiteindelijk stijgt de Icefields Parkway naar de Sunwapta Pass op 2030 m. hoogte. Deze vormt de grens met het Jasper National Park. Vlak achter deze grens kom je bij het Columbia Icefield, genoemd naar de Mount Columbia, die met 3747 m. de op een na hoogste berg van de Canadese Rockies is.

Hier gaan wij gletsjerwandelen op de Athabasca Glacier. Dit is een ijsvlakte van meer dan 360 m. dik met een ijsvlakte van 325 m2 op 3000 m. hoogte. Acht gletsjers vinden hier hun oorsprong. Dit is een excursie met een snowcoach, dit is een 20 ton zwaar voertuig, die met hun kolossale banden, zeer  moeilijk begaanbaar terrein en ijshellingen tot 32 graden kunnen overwinnen. We zijn met dit voertuig de gletsjer opgereden en hebben daarna gewandeld over deze ijsvlakte  om dit grandioze ijslandschap van dichtbij te kunnen ervaren. We hadden hier een half uur en we vonden het beiden een hele bijzondere en aparte ervaring. We hebben het gletsjer water geproefd, echt zuiver water, ook zagen we de enorme kraters in het ijslandschap. Je kunt hier echt niet zonder begeleiding lopen. Hierna werden we teruggebracht naar het verzamelpunt alwaar we overstapten in een bus die ons naar de Glacier Skywalk bracht. Dit is een glazen platform vloer, 200 m. boven de vallei, waar je van een panoramisch uitzicht zou kunnen genieten. Ik kreeg de bibbers op die glazen plaat, verder was het niet zo interessant, oomdat het intussen aardig mistig was geworden door de rook,  dus echt goed zicht hadden we niet.

Hierna werden we teruggebracht naar het Athabasca Glacier Icefield centrum. Inmiddels was het 18.30 uur en de reis duurde zeker nog twee uur naar ons volgende hotel in Hinton. Inmiddels was het heel erg ‘ smokey’ geworden. Door de bosbranden in British Columbia en Californië en de wind die vanuit het westen waait, komt al deze ‘wildfire smoke’ onze kant op. De bergen en meren die er zouden moeten zijn,  zagen we niet meer. Dus het werd een hele saaie rit naar ons hotel. We waren blij dat we bij ons hotel waren. Na snel ingecheckt te hebben, zijn we gaan eten in een naastgelegen restaurant. Het zag er aan de buitenkant niet uit, maar het eten was werkelijk perfect. Hierna naar bed en maar hopen dat het woensdag wat helder weer zou zijn. Inmiddels weten we dat het echt slecht was vandaag. Weinig zicht door de rook.

1. Mamma:
    17 augustus 2018
    Even op de kaart getikt zo heb ik een beter idee waar de plaatsen liggen
    Mooi om te lezen en bij te houden ,jullie hebben al veel gedaan en gezien
    Nog veel plezier en blijf genieten ,lfs
  2. Hellen:
    18 augustus 2018
    Echt al veel gedaan. Vandaag van Hinton naar Prince George gereden. Geen echt fijne reis. Een heel gedeelte echt slecht zicht door de dichte rook. Zitten nu veilig in ons hotel in Prince George, maar het is hier ook heel slecht. Maar kijken wat we morgen gaan doen.