Jasper National Park

17 augustus 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

Meest genomen foto Canada, Spirit Island

Op woensdag 15 en donderdag 16 augustus stonden bezoeken aan het Jasper National Park op het programma. Helaas bleek dinsdagavond al bij aankomst dat er een hele laag rook hing boven het Nationale Park. We besloten om woensdag maar eens te beginnen met een bezoek aan het plaatsje Jasper.  ‘S morgens begonnen met een ontbijtje in het hotel, dat was dit keer wel heel eenvoudig, maar was dan ook gratis. Dat was te merken, plastic bestek en papieren bordjes. Tja... en weinig keus, maar wij zijn gelukkig geen grote eters. Er werd hier en daar aardig gehamsterd voor het middageten. Vooral Aziaten hadden er een handje van. Na hiervan ‘genoten’ te hebben op pad naar Jasper.  Aangekomen in Jasper (ongeveer 1 uurtje rijden vanaf ons hotel), begonnen we maar weer eens met een bezoekje aan het informatie centrum. Daar hingen ze met de benen buiten. Wij namen wat folders mee en een plattegrond van Jasper en begonnen met onze wandeling door het plaatsje. Jasper is in vergelijking met Banff heel wat rustiger. Ook de bergwereld rondom Jasper (tenminste wat wij ervan konden zien), maakt een ongereptere indruk dan die van Banff National Park. Jasper is verhoudingsgewijs een jonge stad. Pas in 1911, toen er een spoorweg kwam in Jasper kwam het plaatsje tot ontwikkeling. We hebben wat door het plaatsje gewandeld, maar waren daar snel klaar. We besloten om maar eens een bezoekje te brengen aan hotel Fairmont Jasper Park Lodge. Een luxueus vakantiecomplex aan het Lac Beauvert. Hier ligt ook een golfbaan waar je lekker kan lunchen. Aldus hebben we gedaan en ook nog een bezoekje gebracht aan het Fairmont hotel, waar je al (!)  voor 535 euro per nacht een hotelkamer kunt boeken. Aangezien er nog steeds geen of weinig zicht was, vonden we het wel mooi geweest en zijn we teruggereden naar ons hotel, waar we de was hebben gedaan (er stond een grote wasmachine en droger in een apart hok waar we, tegen een geringe betaling (CAD 2,—) gebruik van konden maken. Altijd fijn als je ruim drie weken weg bent. Vandaag 16 augustus, zijn we ondanks de slechte voorspellingen, naar Lake Maligne in het Jasper National Park gereden. Er zijn op dit moment meer dan 500 bosbranden in Canada en de rook vanuit British Columbia komt onze kant op. Het zag er vanmorgen maar griezelig uit. Lake Maligne is het grootste meer van de Canadese Rockies met een lengte van 22 km. een gemiddelde breedte van 1 km. En een diepte van 96 meter. Het meer wordt gevoed door smeltwater van de Brazeau Icefields. Je kunt hier een rondvaart met een boot boeken naar Spirit Island. Naarmate we dichterbij het meer kwamen, werd het weer steeds helder. Dus besloten we om deze boottocht maar te boeken. We waren er nu toch :). Het was een boottocht van 2 uur. Ook deze boottocht was de moeite waard. We hebben genoten van het uitzicht en we moesten vaak horen van de gids dat we het enorm getroffen hadden met het weer. Dat vonden wij zelf ook. Het was wederom indrukwekkend en genieten. Na de boottocht hebben we nog een kop koffie gedronken in het restaurant en daarna met de auto naar de Maligne Canyon. Een soort geologisch wonderland, die gedurende de afgelopen 11.000 jaar tot 55 m. Diepte in de kalksteenrotsen is uitgeslepen door de Maligne River. Wij hebben hier het pad bewandeld wat langs de rand van de kloof loopt.  Ook weer schitterend mooi. Hierna teruggereden naar ons hotel om te douchen en te gaan eten bij het naastgelegen restaurant Milo. Morgen naar Prince George. Ongeveer 5 uur rijden.